Konferencja dla nauczycieli „Edukacja ekonomiczna w XXI w.”
Ponad 100 nauczycieli z całej Polski wzięło udział w Konferencji: „Edukacja Ekonomiczna w XXI w."
Konferencja adresowana do nauczycieli podstaw przedsiębiorczości, wiedzy o społeczeństwie i ekonomii w praktyce odbyła się 11 kwietnia br. na Wydziale Nauk Ekonomicznych UW w Warszawie. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Forum Obywatelskiego Rozwoju oraz Bank Zachodni WBK, a honorowy patronat objęli nad nim: Minister Edukacji Narodowej oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji.
- Edukacja ekonomiczna w polskich szkołach w większości przypadków skupia się na czysto teoretycznych aspektach. Naszym celem było pokazanie nauczycielom, jak ważną misję mają do spełnienia. Takich oszustw, jak w przypadku Amber Gold można byłoby uniknąć gdyby stan edukacji finansowej Polaków był lepszy. Niewiedza ekonomiczna jest szkodliwa nie tylko dla konsumentów, ale również dla instytucji finansowych i całej gospodarki. – mówi Dominika Pawłowska, Koordynator Projektów w Forum Obywatelskiego Rozwoju.
Głównym punktem konferencji był panel dyskusyjny „Nauczanie ekonomii w szkołach – problemy i rozwiązania”. Dyskusja miała na celu przedstawienie dobrych praktyk nauczania ekonomii w innych państwach, identyfikację problemów edukacji ekonomicznej w Polsce oraz wypracowanie rekomendacji w jaki sposób można ją poprawić. Moderatorem panelu był dziennikarz i felietonista Jan Wróbel, a w dyskusji udział wzięli: Arkadiusz Walczak, dyrektor Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, Katarzyna Teter z Banku Zachodniego WBK oraz dr Tomasz Kopczewski z Wydziału Nauk Ekonomicznych.
W trakcie konferencji pojawiło się mnóstwo sugestii i rekomendacji, zarówno ze strony ekspertów jak i uczestników. Przede wszystkim zwracano uwagę na konieczność praktycznego podejścia do przedmiotu. Podręczniki powinny być uzupełnione o opisy rzeczywistych przypadków firm i historii polskich przedsiębiorców. Aby kształcić postawy, trzeba pokazywać wzorce, które młodzież może naśladować. Aby zmotywować uczniów do nauki ekonomii i przedsiębiorczości, powinny się one pojawić na maturze jako przedmiot do wyboru. Obowiązkową ekonomię powinno się również wprowadzić w gimnazjum, a nawet w szkole podstawowej. Z badań wynika, że 35% rodziców w ogóle nie rozmawia ze swoimi dziećmi na temat finansów, a połowa z tych, którzy prowadzą takie rozmowy robi to sporadycznie. Tę elementarną wiedzę młodzież musi więc wynieść ze szkoły.
W ramach konferencji odbyło się również kilka sesji wykładowych. Prof. Leszek Balcerowicz, Przewodniczący Rady Forum Obywatelskiego Rozwoju poruszył problem powszechnej demagogii w debacie publicznej. Przedstawił słuchaczom podstawowe chwyty retoryczne stosowane przez osoby publiczne, aby mogli skutecznie rozpoznawać je podczas pracy z uczniami nad analizą tekstów publicystycznych i wypowiedziami polityków. Kolejna prelekcja dotyczyła ekonomii eksperymentalnej, będącej nowatorskim narzędziem w edukacji. Podczas tej sesji zostały zaprezentowane techniki prowadzenia zajęć z wykorzystaniem eksperymentu, czyli uczenia się ekonomii poprzez własne doświadczenie. Konferencje zakończyły warsztaty z podstaw zarządzania projektami, które miały na celu pokazania nauczycielom jak mogą zainicjować własne przedsięwzięcia edukacyjne. Pokazaliśmy jak zaplanować projekt od podstaw, jak go sfinansować i w jaki sposób pozyskać społecznych partnerów projektu.
Organizator: Forum Obywatelskiego Rozwoju
Partner projektu: Bank Zachodni WBK
Patronat honorowy: Minister Edukacji Narodowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji
Partnerzy Merytoryczni: Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego
Patroni medialni: NBPortal.pl, TOK Fm, Studentnews.pl, E-mentor, Manko, Dyrektor Szkoły, Gildia.pl, GdzieCo.pl
Więcej informacji udziela: