Skąd się bierze dobrobyt? Czy Polska to zielona wyspa czy Atlantyda? Jak trwale przywrócić wzrost gospodarczy w strefie euro? Czy uwolnienie zawodów regulowanych to szansa czy zagrożenie? – to wybrane tematy lekcji, jakie poprowadzą nauczyciele w polskich szkołach w nadchodzącym roku szkolnym 2013/2014 w oparciu o nowe scenariusze, przygotowane przez trenerów edukacji ekonomicznej we współpracy z ekonomistami Forum Obywatelskiego Rozwoju. Scenariusze powstały na bazie komiksów i animacji, które zwyciężyły w IV edycji konkursu zorganizowanego przez FOR i Bank Zachodni WBK. Honorowy Patronat nad projektem objęła Minister Edukacji Narodowej.
Scenariusze lekcji wraz z komiksowymi antologiami i animacjami na płytach CD bezpłatnie otrzymają nauczyciele szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, którzy prowadzą lekcje z podstaw przedsiębiorczości i wiedzy o społeczeństwie (formularz zamówienia).
- Kolejna edycja naszego projektu przynosi nowe pomysły na zajęcia przybliżające uczniom zagadnienia związane z ekonomią. Nauczyciele otrzymają gotowe materiały dydaktyczne, które ułatwią im pracę, a uczniów ucieszy atrakcyjna, obrazkowa forma zdobywania wiedzy. Edukacja ekonomiczna nie może być nudna. To od niej zależy, czy zrozumiemy prawa rządzące dzisiejszą gospodarką. – mówi Emilia Klima, członek zarządu Forum Obywatelskiego Rozwoju.
Tematy tegorocznych scenariuszy lekcji to:
1. Skąd się bierze dobrobyt?
2. O dobrobycie z Adamem Smithem.
3. Jaka gospodarka jest bogactwem narodów?
4. Zielona wyspa, czyli perspektywy naszej gospodarki.
5. Skutki kryzysu dla państw strefy euro i ich obywateli.
6. Jak przywrócić wzrost w krajach strefy euro?
7. Operacja deregulacja, czyli o uwolnieniu zawodów regulowanych.
8. Po co nam zawody regulowane?
Komiksy i animacje ekonomiczne, jako materiał pomocniczy do powyższych lekcji, zostały nagrodzone w konkursie zorganizowanym przez FOR we współpracy z Bankiem Zachodnim WBK w 2012 r. Prace konkursowe dotyczyły czterech tematów: skąd się bierze dobrobyt, perspektywy polskiej gospodarki, przywrócenie trwałego wzrostu gospodarczego w strefie euro oraz uwolnienie zawodów regulowanych.
W jury konkursu zasiedli: prof. Leszek Balcerowicz - Przewodniczący Rady FOR oraz znani rysownicy i satyrycy - Jacek Fedorowicz, Michał Ogórek, Tomasz Leśniak i Rafał Skarżycki (twórcy Jeża Jerzego), Marek Raczkowski, Antoni Rodowicz oraz Artur Adamski z Banku Zachodniego WBK.
- Wiedzę o gospodarce ze wszech miar warto upowszechniać i ugruntowywać. Dzięki temu przybywać nam może przedsiębiorców, mniejszych i większych inwestorów czy choćby rodaków mądrze gospodarujących swoimi pieniędzmi. Już samo rozumienie zasad ekonomii jest wartością godną uwagi i wsparcia. – powiedział Artur Adamski z Banku Zachodniego WBK, zasiadający w jury konkursu.
A oto opinie nauczycieli, którzy prowadzili lekcje z wykorzystaniem scenariuszy z poprzedniej edycji konkursu:
- Materiały uatrakcyjniają przebieg lekcji i umożliwiają lepsze zrozumienie tematu przez młodzież.
- Dzięki tym materiałom uczniowie łatwiej przyswajają i rozumieją zagadnienia polityczne i ekonomiczne omawiane w gimnazjum. Są one przystępne dla ucznia.
- Dobrze jest przeprowadzić lekcję w oparciu o nowy pomysł. Poza tym to doskonały sposób na udokumentowanie pracy dydaktycznej.
- Do młodzieży trafia szybciej obraz, a poza tym jest to forma bliższa ich zainteresowaniom.
- Lekcje zaproponowane są na bardzo wysokim poziomie. Scenariusze bardzo mnie zainspirowały. Do tego młodzież była bardzo aktywna, a komiksy spowodowały, że lekcje bawiły i uczyły.
- Ciekawe i niebanalne, wyczerpujące temat.