komiksy ekonomiczne


Album i scenariusze lekcji z V edycji konkursu na komiks ekonomiczny już dostępne

Album i scenariusze lekcji z V edycji konkursu na komiks ekonomiczny już dostępne

Czy sektor publiczny jest bardziej efektywny od prywatnego? Czy państwo opiekuńcze wypiera dobroczynność? Jakie są minusy płacy minimalnej? Kto płaci za przywileje wybranych grup zawodowych? – to wybrane tematy lekcji, jakie poprowadzą nauczyciele w polskich szkołach w 2014 roku w oparciu o nowe scenariusze, przygotowane przez trenerów edukacji ekonomicznej we współpracy z ekonomistami Forum Obywatelskiego Rozwoju. Scenariusze powstały na bazie komiksów, które zwyciężyły w V edycji konkursu zorganizowanego przez FOR i Bank Zachodni WBK. Honorowy Patronat nad projektem objęła Minister Edukacji Narodowej.

Scenariusze lekcji wraz z komiksami na płytach CD bezpłatnie otrzymają nauczyciele szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, którzy prowadzą lekcje z podstaw przedsiębiorczości i wiedzy o społeczeństwie.

- Komiksy ekonomiczne cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem uczniów i nauczycieli, dlatego już od 2008 r. regularnie wydajemy te wyjątkowe materiały edukacyjne, by ułatwić i uprzyjemnić naukę zagadnień związanych z gospodarką. Ich zrozumienie jest kluczem do świadomego podejmowania różnych życiowych decyzji: od codziennych zakupów, poprzez wybór kierunku studiów, miejsca pracy, po sposób oszczędzania, inwestowania, czy brania kredytu, jak i podczas głosowania w wyborach. – mówi Emilia Klima, p.o. Prezesa Zarządu FOR.

Tematy tegorocznych scenariuszy lekcji to:
1. Płaca minimalna – ratunek czy kłopot?
2. Ogólnopolska, regionalna czy branżowa – czy płaca minimalna powinna być zróżnicowana?
3. Nam się należy – czyli o plusach i minusach przywilejów pracowniczych.
4. Czy przywileje grup zawodowych są sprawiedliwe?
5. Państwowe znaczy… - czyli o problemach sektora publicznego.
6. Które lepsze? - wady i zalety przedsiębiorstw prywatnych.
7. Dobroczynność centralnie planowana czy planowo skuteczna?
8. Pomoc społeczna a dobroczynność.

Komiksy ekonomiczne, jako materiał pomocniczy do powyższych lekcji, zostały nagrodzone w konkursie zorganizowanym przez FOR we współpracy z Bankiem Zachodnim WBK w 2013 r. Prace konkursowe dotyczyły czterech tematów: nieefektywność sektora publicznego, minusy pacy minimalnej, koszty przywilejów wybranych grup zawodowych oraz problemy państwa opiekuńczego. W jury konkursu zasiedli: prof. Leszek Balcerowicz - Przewodniczący Rady FOR oraz znani rysownicy i satyrycy - Jacek Fedorowicz, Michał Ogórek, Tomasz Leśniak i Rafał Skarżycki (twórcy Jeża Jerzego), Marek Raczkowski, Antoni Rodowicz, Adam Radoń z Międzynarodowego Festiwalu Komiksów i Gier oraz Miłosław Kierc z Banku Zachodniego WBK.

- Ujmę rzecz przewrotnie. W ostatnim czasie wiele zrobiono, by podnieść komiks do rangi sztuki. Ekonomia natomiast w powszechnym przekonaniu coraz częściej jest postrzegana jako niekoniecznie czysta gra. Komiks – jako sztuka – może pomóc w przywróceniu jasnego obrazu ekonomii. – powiedział Miłosław Kierc z Banku Zachodniego WBK zasiadający w tegorocznym jury konkursu.

A oto opinie nauczycieli, którzy prowadzili lekcje z wykorzystaniem scenariuszy z poprzedniej edycji konkursu:

• Moi uczniowie lubią komiksy. Zagadnienia ekonomiczne są dla niektórych niezbyt interesujące. Poprzez taka formę są "bardziej strawne".
• To coś nowego i innego na lekcjach, co daje im możliwość dość luźnego wypowiadania się. Materiały są zdecydowanie ciekawsze od podręczników.
• Materiały są bardzo interesujące i przyswajalne. Uczą trudnych zagadnień w sposób niekonwencjonalny.
• Uczniowie lubią innowacje, nie na wszystkich przedmiotach stosuje się tego typu pomoce, komiks to "coś", co przyciąga uwagę młodego odbiorcy.
• Materiały są ciekawe dla ucznia, co jest niezwykle ważne. W sposób zrozumiały przybliżają często trudne zagadnienia.
• Lekcje zaproponowane są na bardzo wysokim poziomie. Scenariusze bardzo mnie zainspirowały. Do tego młodzież była bardzo aktywna, a komiksy spowodowały, że lekcje bawiły i uczyły.
• Ciekawe i niebanalne, wyczerpujące temat. Jestem początkującym nauczycielem podstaw przedsiębiorczości w liceum, dlatego sięgam po wiele różnych pomocy.

Nauczyciele, którzy chcą otrzymać bezpłatny egzemplarz tegorocznej antologii komiksowej wraz z płytą CD ze scenariuszami lekcji i komiksami, powinni złożyć zamówienie poprzez  formularz na stronie:http://www.for.org.pl/pl/komiksy-scenariusze-2013-2014#formularz_6 .

Jeżeli, dzięki Państwa rekomendacjom, 4 osoby zamówią komiks z naszej strony, dodatkowo otrzymają Państwo planszę edukacyjną do zawieszenia w klasie.

Natomiast scenariusze lekcji, komiksy i animacje ze wszystkich pięciu edycji są dostępne na nowej stronie projektu: www.komiksy-ekonomiczne.pl

Organizator Projektu: Forum Obywatelskiego Rozwoju

Partner Projektu: Bank Zachodni WBK

Patronat Honorowy: Minister Edukacji Narodowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji

Patroni Projektu: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.biz, Metro, TOK FM, Aleja Komiksu, CENTRALA, Gildia.pl, MFKiG w Łodzi

Dodatkowych informacji udziela:
Dominika Pawłowska - Koordynator Projektów,
kom. 665 506 506, e-mail: dominika.pawlowska@for.org.pl

 

Aktualności


https://www.high-endrolex.com/30